SISARA e la Cittadella Nuragico/SHARDANA di Al-Ahwat

I popoli del mare in israele?

« Older   Newer »
 
  Share  
.
  1. re_zipper74
     
    .

    User deleted


    Sono rimasto incuriosito moltissimo quando ho letto nel libro di shardana Leo della scoperta della cittadella nuragica di El-Ahwat in Israele, se non erro situata a nord del mar morto, ed attribuita a dimora di un capo shardana di nome Sisira, scusate se sbaglio il nome, comunque mi sono messo alla ricerca di foto che attestassero le ricerche su El-Ahwat; in verità speravo di scoprire qualche foto....qualcosa ne è uscito fuori...qualcosa di più credo. le foto non sono chiarissime...ecco la prima
    image
    sembra in effetti un costruzione sullo stile delle cittadelle nuragiche
    ecco la seconda
    image

    quest'altra sembra un sigillo
    image

    anche un orecchino
    image

    Qui sotto vi riporto in inglese il testo in cui si indica la collaborazione con l'università di cagliari
    Information and Application for the 2002 Season:

    This project, run and directed by Haifa University and with the cooperation of the University of Cagliari, Sardinia, is aimed to explore the archaeology and the history of the 'Northern (non-Philistine) Sea Peoples’ - Shardana and Sikulu. These tribes are known for been settled in the northern coast of Canaan in the 12th century BCE, but their settlements were unknown so far, except Tell Dor. In 1992 a new site was discovered, which have changed our view and opened new horizons in the subject (and see below).
    From summer 2002 and for the four consecutive years we intend to extend the dig into three sites: el-Ahwat, Tel Assawir and Mount Carmel site 146.


    Chi avesse altre foto od informazioni per El-Ahwat potrebbe postarle ..... grazie :viching grr:
    qui il link del sito El- Ahwat
    non sapete cosa ho dovuto passare per trovare questo sito....ciao a tutti
     
    .
  2.  
    .
    Avatar

    STUDIOSO DEI POPOLI DEL MARE

    Group
    Administrator
    Posts
    6,652

    Status
    Offline
    Salute a te Zipper e complimenti per l'AVATAR... non lascia dubbi... ;)
    Avresti potuto vedere altre foto su El Awaht se avessi partecipato a qualche conferenza di L. Melis... scarabei del tipo HYKSOS uguali a quelli rinvenuti a Tharros, ceramiche dei PdM (attribuita aai soliti Meicenei, che comunque erano AKAYASA), VASI DI VETRO E BOTTIGLIE attribuite ai mercenari shardana al servizio di Ramesse III e ivi insediati...
    Zertal, l'archeologo che dirige gli scavi, nella conferenza che tenne a Cagliari parlò di questi ritrovamenti e in privato ci confidò che la sua ipotesi era proprio di un reparto di MERCENARI SHARDANA a servizio di ramesse III, così come pensava che il nome SISARA era un nome NON di quelle parti, ma un n0me SARDOFONO.
    Insomma, come gli fece notare uno dei convenuti, confermava la teoria di L. Melis su El Awaht abitata dai SHARDANA nel periodo di Deborah citato dalla Bibbia stessa. :o:
    SHAR :vandal:
     
    .
  3. tholoi
     
    .

    User deleted


    Non mi basta, mi piacerebbe vedere cortili di capanne, capanne con nicchie, vasche, banconi sedili, focolari, betili-torre, pavimenti lastricati. Se il nuraghe stava al centro di tutto, poi dobbiamo ancora stabilire con quale funzione, in queste tanto frequenti capanne del consiglio o delle riunioni che vogliamo chiamarle, dotate di banconi sedili, qualche indizio a El-Hawat di tutto questo che non mi sembra poco ?
     
    .
  4.  
    .
    Avatar

    STUDIOSO DEI POPOLI DEL MARE

    Group
    Administrator
    Posts
    6,652

    Status
    Offline
    Caro Tholoi, non vedrai mai e poi mai queste cose, perchè... perchè non si tratta di città NURAGICA come erroneamente sostiene un ARCHEOFAMATO dell'Università di cagliari che si spaccia per scopritore 8in realtà vi è arrivato 4 anni dopo che Zertal &C l'avevano scoperta... )... e allora cosa diavolo è?
    E semplicemente una CITTADELLA FORTIFICATA abitata dai MERCENARI SHARDANA al tempo di ramesse III. sappiamo che i Shardana hanno tentato di imitare le costruzioni NURAGICHE a scopo militare e difensivo, avendole AMMIRATE nella loro isola di principale residenza.
    Il prof. Zertal, sentito a cagliari, ci ha confermato questa eventualità. Come ha confermato che questi mercenari si trovarono sbandati dopo l'attacco dei PdM e la conseguente perdita della palestina da parte dei faraoni. Cosa fecero i Shardana? fecero un altro AKKORDU e si misero al servizio di un principe Kananeo di nome jabin, che aveva mire sulle tribù ebraiche ivi stanziate da poco. la Bibbia racconta che la Judikessa Deborah radunò le tribù e dichiarò guerra a questi mercenari. Appare però chiaro dal CANTICO DI DEBORAH che due tribù non parteciparono alla guerra. Come mai? Noi lo sappiamo e zertal si è trovato d'accordo su questo. Come sappiamo perchè El Awaht non presenta tracce di saccheggio, pur avendo subito na sconfitta e pur essendosi trovata sulla strada della ROVINOSA INVASIONE dei PdM.... a seguire...
    SHAR :vandal:
     
    .
  5. tholoi
     
    .

    User deleted


    Mi stai dicendo allora che bisogna cambiare il titolo del topic ?
     
    .
  6.  
    .
    Avatar

    STUDIOSO DEI POPOLI DEL MARE

    Group
    Administrator
    Posts
    6,652

    Status
    Offline
    CITAZIONE (tholoi @ 4/10/2007, 17:13)
    Mi stai dicendo allora che bisogna cambiare il titolo del topic ?

    :P :P
    No, ormai anch'io mi adeguo... continuo a chiamare "calendario Nuragico" un calendario che io attribuisco ad altra civiltà.... quindi... ma come tante volte ho spiegato, io non sono un fanatico della NEGAZIONE di qualcosa... sui Nuragici dico solo che non ho NIENTE (oltre i nurghes stessi) che mi racconti qualcosa di questo incredibile popolo che seppe costruire queste meravilgie... ma non volgion addentrarmi in questa idscussione, che può essere fatta altrove... nel caso di AL-AWAHT di nuragico non vi è davvero niente... perchè se dovessimo considerare NURAGICHE quelle mura (il resto dei ritrovamenti è sopratutto egizio e... "miceneo"-PdM) a questo punto dovremmo considerare NURAGICA anche MICENE.
    Diciamo che AL AWAHT ha MOLTO DI SARDO! :B):
    SHAR :vandal:
     
    .
  7. tholoi
     
    .

    User deleted


    Per me il Massimo Comune Denominatore è il megalitismo, poi ogni popolo ha seguito la sua strada. Non dimentichiamoci che oltre il nuraghe il popolo sardo ha edificato i pozzi di cui si parla meno, Sa Testa di Olbia XIII-X sec. a.C., Santa Anastasia di Sardara XIII-XII sec. Mi sembra che mentre avvenivano le invasioni dei PdM in Sardegna si edificavano monumenti unici.
     
    .
  8.  
    .
    Avatar

    STUDIOSO DEI POPOLI DEL MARE

    Group
    Administrator
    Posts
    6,652

    Status
    Offline
    Sui pozzi di solito faccio undistinguo, avendoli trovati fuori dalla sardinia, questi si. E solitamernte in luoghi MOOOlto frequentati dai SHARDANA. Vedi Bulgaria ed egitto... e ormai (almeno qui) non sono più il solo pazzo a ritenre questa ipotesi di archittettura e civiltà differente dalle altre costruzioni rinvenute in sardinia... il pozzo appare molto più TECNO emolto più curato nelle forme e nei dettalgi: pietre squadrate (a mò di piramidi o ziggurat...) disegni geometrici e NON rotondi, ma squadrati... l'architettura NURAGICA aveva alla base il CERCHIO, LA ROTONDITA. nel caso dei pozzi siamo ben lontani da questo concetto. la LAVORAZIONE poi della pietra, pare non fosse in uso presso i "NURAGICI", che avevano l'arte e la tecnologia sufficiente ad ADATTARE le pietre pur SENZA LAVORARLE.... CHISSA'? :rolleyes:
    SHAR :vandal:
     
    .
  9. tholoi
     
    .

    User deleted


    Ho aperto un altro topic sui pozzi: https://shardanapopolidelmare.forumcommunity.net/?t=9622778
     
    .
  10. re_zipper74
     
    .

    User deleted


    CITAZIONE (shardanaleo @ 5/10/2007, 10:24)
    Sui pozzi di solito faccio undistinguo, avendoli trovati fuori dalla sardinia, questi si. E solitamernte in luoghi MOOOlto frequentati dai SHARDANA. Vedi Bulgaria ed egitto... e ormai (almeno qui) non sono più il solo pazzo a ritenre questa ipotesi di archittettura e civiltà differente dalle altre costruzioni rinvenute in sardinia... il pozzo appare molto più TECNO emolto più curato nelle forme e nei dettalgi: pietre squadrate (a mò di piramidi o ziggurat...) disegni geometrici e NON rotondi, ma squadrati... l'architettura NURAGICA aveva alla base il CERCHIO, LA ROTONDITA. nel caso dei pozzi siamo ben lontani da questo concetto. la LAVORAZIONE poi della pietra, pare non fosse in uso presso i "NURAGICI", che avevano l'arte e la tecnologia sufficiente ad ADATTARE le pietre pur SENZA LAVORARLE.... CHISSA'? :rolleyes:
    SHAR :vandal:

    :rolleyes:
    ciao carissimo Leonardo SHARD,
    sono molto spiacente di non poter contribuire al forum .... ma sai il mio lavor mi assorbe molto tempo;
    inoltre leggere tutti i post arretrati del forum non è semplice. Ti volevo chiedere se avevi del materiale fotografico di El Awhat
    un saluto da Alghero :vandal:
     
    .
  11.  
    .
    Avatar

    STUDIOSO DEI POPOLI DEL MARE

    Group
    Administrator
    Posts
    6,652

    Status
    Offline
    sU El Awaht si trova poco... lo stesso Zertal a calgiari ci mostrò qualche piccolo reperto... inoltre le ricerche vanno a rilento fra mille polemiche... anche da parte di chi dovrebbe sostenerle... i primi a negare che si tratti di CITTA SHARDANA o anche SOLO NURAGICA... indovina un poco, sono i nostri emeriti archeobuoni... e ti pareva! :(
    SHAR :devil:
     
    .
  12. re_zipper74
     
    .

    User deleted


    A proposito delle zigurrat ho trovato questo sito che ha molto similitudini con monte d'accodi
    vedete il link dell'università di haifa Zigurrat

    ecco una bella ricostruzione di Monte D'Accodi
    Attached Image
    f003.jpg

     
    .
  13. dedalonur9
     
    .

    User deleted


    mi chiedevo se per caso si sapesse qualcosa in più. Non sto leggendo più nulla al riguardo di questo sito.

    eccetto questo:
    CITAZIONE
    THE "NORTHERN SEA PEOPLES"
    (el-Ahwat and Tel Assawir) This project, run and directed by Haifa University and the University of Nebraska at Omaha, with the cooperation of the University of Cagliari, Sardinia, is aimed to explore the archaeology and the history of the 'Northern' (non-Philistine) Sea Peoples - Shardana and Sikulu which probably settled in the northern coast of Canaan in the 12th century BCE, but their settlements has not been found so far.
    The excavations at el-Ahwat (Arabic - 'the walls'), a fortified site dated to the early Iron Age in central Israel, exposed architecture influenced by the western Mediterranean 'Nuraghic' style. From summer 2001 and for the five consecutive years we intend to extend the dig into three sites: el-Ahwat, Tel Assawir and Mount Carmel site 146.
    In 1923 Albright suggested that Assawir was a contact point between the coast controlled by the 'northern Sea-Peoples' and the Israelite hill country. The tell has not been excavated before.

    scavi archelogici Zertal

    se qualcuno ha tempo poi, potrebbe leggere questo Pdf. C'è un interessante cartina che mostra la grande vicinanza tra El Ahwat e la città di Dor.

    Inoltre da pagina 10 si parla della spinosa questione delle ceramiche filisteee e fenice della zona. Non sono un epserto quindi mi piacerebbe conosce il parere di qualcuno più addentro.
    Sharon pdf

    Haifa University

    CITAZIONE
    El-Ahwat is a surprising discovery in the Biblical Archeology of Israel. The excavations at the place (el-Ahwat, in Arabic - 'the walls'), a fortified site located in central Israel and dated to the early Iron Age, exposed architecture influenced by the western Mediterranean 'Nuraghic' style. The site was discovered in November 1992, during the survey of the hill country of Manasseh. The large city, hitherto unknown, is located on a high hill overlooking the Samarian mountains, the Carmel range, the Mediterranean coast and the Nahal ‘Iron (Wadi ‘Ara) historical road. Founded in the Iron Age I (end of the 13th century BCE), it lived only about 50 years and then abandoned, never to be settled again. The architecture found presumably connects the site with the buildings of Sardinia in the western Mediterranean. There, corridors and ‘tholoi’ typified the Nuragic culture of Bronze and Iron Ages in the island; and similar constructions were unearthed in our site. Historically, it connected the place with the Shardana, one of the well-known ‘Sea peoples’ tribes. The Shardnan were famous warriors and mercenaries. Originated at Sardinia, they said to be settled in Canaan together with the Philistines by pharaoh Ramesses 3rd following his victory over the ‘Sea-peoples’ (ca. 1180 BCE)

    CITAZIONE
    Tel Assawir : Being a new excavation (the tell has never been excavated before), Assawir is your opportunity to become involved with a dig at the very beginning. Located 8 miles east of Caesarea, Tel Assawir is situated on the entrance to the important Wadi ‘Ara pass. The tell was suggested by Albright (1923) to be a contact point between the coast controlled by the 'northern Sea-Peoples' and the Israelites wgo settled in the hill country.

    A preliminary survey recovered figurines, seals, pottery and stone objects. These objects are strong indications of Tel Assawir’s archaeological promise. Our main goals for the first season are to establish the site’s chronology and to find its fortification system.



    Edited by dedalonur9 - 26/12/2008, 09:34
     
    .
  14. dedalonur9
     
    .

    User deleted


    un articolo su El Ahwat:

    15 September 2000
    Jennifer Wallace

    What draws scholars to grubbing around in the dirt under the blazing sun and sifting soil for shards of pottery? To find out, Jennifer Wallace joined an archaeological dig in Israel

    There are three qualities that a good archaeologist needs," says Amit Romano, who for two weeks this summer has become what might be termed my immediate line manager. "They are curiosity, knowledge and imagination. Without one of these, he is nothing."

    I'm certainly curious. I'm curious about what drives intelligent, otherwise library-bound people to down their books and spend a month of their summer vacation shifting piles of earth in the blazing midday sun. I'm curious about what attracts scholars to grubbing about in the soil, raking it for shards of bone or pottery. And I'm curious to learn how they can transform a heap of rocks into an elaborate story about the past.

    So day one sees me crouched in a patch of earth somewhere in the north of Israel, between Haifa and Tel Aviv, tapping at the ground with a small pickaxe and sweeping up the debris into a bucket for six hours. Every so often, as the bucket fills, I haul it to a growing mountain of earth nearby and tip it out. Occasionally, I empty the bucket into a huge sieve and pick out what I hope is a bit of pottery and not just a stone. And every 20 minutes or so, I take another gulp from my water bottle. We are working under canvas that cuts out the intensity of the sun but not the heat, and today is the hottest day that Israel has known for about 100 years.

    The site of El-Ahwat is divided into four areas. Each is managed by an area supervisor - Romano in my case - who has under him a team of about ten diggers. The area is further divided into 5m sq loci, which are generally dug by a pair of excavators. At the end of each day, the pieces of pottery, bone and flint that have been found are carefully bagged and numbered, and the floor level of each locus is recorded. I leave Area D Locus 7419 - my new world - feeling proud. It has sunk 5cm and the mountain of earth nearby has, I suppose, risen 5cm, and, as Samuel Beckett might have appreciated, that is how archaeological progress is measured.

    Day two starts at 5am. We are bussed from the kibbutz, where we are staying, and we collect our tools at 6, just as daylight creeps over the wide plain of Caesarea and the distant Mediterranean below. I brush and chisel at the rocks until breakfast at 8.30, when all the area teams gather at long tables in the shade of a huge oak tree. We diggers - archaeology students or recent graduates from Israel, Sardinia, America, Britain, Germany - swap stories about precious beads discovered or scorpions narrowly evaded.

    The day continues until 1.30pm, with just a further 15-minute break for watermelon. I uncover a rash of tiny, black organic fragments and carefully bag them, thinking that they might be olive stones, spat from the mouths of Iron-Age men. But Romano tells me later that they are the remains of the Ottoman charcoal industry and will be binned. The day's highlight is a visit from the archaeologist leading the project, Adam Zertal of Haifa University, who makes a daily tour of inspection. He speaks to each digger individually, and for a moment that person's work no longer seems pointless but a vital element in Zertal's overall vision.

    Day three, and I have never studied soil so closely before. It changes colour from the clay-red of the Roman level to the dark black of the earlier fill, to the ash-white of the Iron-Age floor level, and it smells dusty, like old books. Thomas De Quincey once remarked that an oxen farmer would dream only of oxen, no matter how much opium he consumed. What do archaeologists dream of?

    Day four, and I am beginning to learn more about the site. It is not just a pile of rubble, apparently, but the foundations of an important early Iron-Age town (1200 BC). The structures of the outer walls - massive fortifications containing curious dead-end corridors - bear no resemblance to any other site in Israel but do, Zertal believes, share similarities with various ancient towns (or "Nuraghe") in Sardinia. From this, he deduces that El-Ahwat might have been a settlement of the Shardana, a northern Sea Peoples tribe originating in Sardinia, and he has teamed up with Giovanni Ugas of Cagliari University for a joint Sardinian-Israeli excavation.

    But Zertal has also linked El-Ahwat to the Bible. He is Israel's foremost proponent of the notion that the Bible should be treated as history, not myth, and he conducts a regular survey of the Samarian hills looking for sites mentioned in the Old Testament. El-Ahwat, he argues, must be Harosheth Hagoyim, the headquarters of Sisera, who fought Barak in Judges iv. If the connection with Sardinia is real, this gives us information about the identity of Sisera, who was known before only to be one of the Gentiles necessarily defeated by the Israelites in their fight to establish their nation in Canaan. It seems that he might have been one of the lost Sea Peoples settled as mercenaries by the Egyptians under Rameses III, who were known previously only through vague documentary accounts.

    Zertal tells us all this at one of the evening lectures. We sit outside our house after supper, still too warm to wear anything but shorts, and watch as Zertal projects slides onto a sheet hung from the washing line.

    Inspired by my new knowledge acquired at this lecture, I return to the rocks on day five with a different perspective. Now it is not just a wall I am digging, but some kind of building abutting the wall of a typical four-room Iron-Age house. And as I sweep the floor level with my American locus partner, Andrew, I know that what I am supposedly proving is that this wall was built at the same period as the floor, not later, making this a "single-phase structure" that would fit Zertal's notion that El-Ahwat was occupied by the Shardana for just 50 years and abandoned after the battle. I am adding knowledge to my curiosity, or learning, at least, to see stones differently.

    After the weekend break, during which Zertal has taken us on a tour of Jericho and Qumran, where the Dead Sea Scrolls were found, we return on day six to find Area D has been closed and our team has been moved to Area A. This really does look just like a pile of rocks. At least with Area D it was possible to trace some sort of pattern, but in Area A there are boulders strewn everywhere. I spend more than six hours loosening earth caught in crannies between stones and reach my point of lowest morale. You need a special type of imagination, it seems, to be able to distinguish random, fallen rocks from purpose-built walls, and I just do not have it.

    "I am not interested in treasure and objects in museums," Romano explains to me as he kicks aside the stones that I have spent all day painstakingly and awkwardly cleaning around. "For me, the excitement of archaeology is in the process, not in the end result. Excavation is like undressing a woman. Five minutes after the object is finally pulled out of the earth, I am no longer interested."

    On day nine, we have a party for the end of the season. The discussion turns to the whole purpose of archaeology. There are some sceptics, even among the area supervisors. "Archaeology is sad," says Drur of Area C. "It spends its time looking at things that are dead and the people themselves have gone." "Places should not matter," argues Avi, an Israeli Arab, as the argument gets more heated. "Holiness should be in the heart, not in stones. They should not worry about finding places in the Bible." Haifa student Amit Rozenblum responds: "There is a special feeling in El-Ahwat. Other sites might feel dead, but in this place you really get a sense of the people who lived here."

    Zertal is excited, too. At the end of day ten, he pops in to wish the last few volunteers goodbye. "I've just had an idea about the site," he tells us, and quickly draws a plan of El-Ahwat on a scrap of paper. "Area C is the centre, not Area A. This is where the public buildings must be and where perhaps there is water, and this is where we must begin digging next year." His enthusiasm and vision are infectious. I am almost tempted to spend another summer brushing rocks.

    The El-Ahwat website can be found at: research.haifa. ac.il/archlgy/projects/ahawat/index.htmNoinfo1. Jennifer Wallace is writing a book on archaeology and imagination

    Fonte

     
    .
  15.  
    .
    Avatar

    SRDN

    Group
    Member
    Posts
    3,289

    Status
    Offline
    CITAZIONE (shardanaleo @ 4/10/2007, 07:15)
    Avresti potuto vedere altre foto su El Awaht se avessi partecipato a qualche conferenza di L. Melis... scarabei del tipo HYKSOS uguali a quelli rinvenuti a Tharros, ceramiche dei PdM (attribuita aai soliti Meicenei, che comunque erano AKAYASA), VASI DI VETRO E BOTTIGLIE attribuite ai mercenari shardana al servizio di Ramesse III e ivi insediati...
    Zertal, l'archeologo che dirige gli scavi, nella conferenza che tenne a Cagliari parlò di questi ritrovamenti e in privato ci confidò che la sua ipotesi era proprio di un reparto di MERCENARI SHARDANA a servizio di ramesse III, così come pensava che il nome SISARA era un nome NON di quelle parti, ma un n0me SARDOFONO.
    Insomma, come gli fece notare uno dei convenuti, confermava la teoria di L. Melis su El Awaht abitata dai SHARDANA nel periodo di Deborah citato dalla Bibbia stessa. :o:
    SHAR :vandal:

    E dire che Sisara viene considerato un Pheleset! La battaglia a cui seguì la sua morte fu combattuta con carri da guerra "pesanti" tipici dei P.d.m. e fanti pesantemente corazzati.

    CITAZIONE (shardanaleo @ 4/10/2007, 15:55)
    Caro Tholoi, non vedrai mai e poi mai queste cose, perchè... perchè non si tratta di città NURAGICA come erroneamente sostiene un ARCHEOFAMATO dell'Università di cagliari che si spaccia per scopritore 8in realtà vi è arrivato 4 anni dopo che Zertal &C l'avevano scoperta... )... e allora cosa diavolo è?
    E semplicemente una CITTADELLA FORTIFICATA abitata dai MERCENARI SHARDANA al tempo di ramesse III. sappiamo che i Shardana hanno tentato di imitare le costruzioni NURAGICHE a scopo militare e difensivo, avendole AMMIRATE nella loro isola di principale residenza.
    Il prof. Zertal, sentito a cagliari, ci ha confermato questa eventualità. Come ha confermato che questi mercenari si trovarono sbandati dopo l'attacco dei PdM e la conseguente perdita della palestina da parte dei faraoni. Cosa fecero i Shardana? fecero un altro AKKORDU e si misero al servizio di un principe Kananeo di nome jabin, che aveva mire sulle tribù ebraiche ivi stanziate da poco. la Bibbia racconta che la Judikessa Deborah radunò le tribù e dichiarò guerra a questi mercenari. Appare però chiaro dal CANTICO DI DEBORAH che due tribù non parteciparono alla guerra. Come mai? Noi lo sappiamo e zertal si è trovato d'accordo su questo. Come sappiamo perchè El Awaht non presenta tracce di saccheggio, pur avendo subito na sconfitta e pur essendosi trovata sulla strada della ROVINOSA INVASIONE dei PdM.... a seguire...
    SHAR :vandal:

    Sarà l'archeoUgas?

    Oh Leo...ma se i nuraghes non li hanno costruiti i "nuragici"....ma questo popolo Sardo anteriore all'avvento degli Shardana, con chi dobbiamo identificarli? Con la cultura di Ozieri? O chi altri? Nonostante legga il forum da un anno e più ho notato che non ti sei mai espresso al riguardo.
     
    .
199 replies since 3/10/2007, 21:32   12899 views
  Share  
.